Bakgrund

Turneringen är att samarbete mellan Gothia Cup, Svensk Elitfotboll (SEF) och Svenska Spel och vänder sig till elitklubbar. 2013 blir det femte året för denna kategori inom Gothia Cup. 2009 vann Wolverhampton Wanderers från England, 2010 IF Elfsborg, 2011 GAIS och fjolårets segrare var Santos Laguna från Mexiko

Tidpunkt
2013 år Gothia Tipselit Trophy äger rum i Göteborg 15 – 20 juli 2013

Ålder
Pojkar födda 1 jan. 1996 och senare. Det är dessutom tillåtet att använda maximalt två spelare födda 1 januari 1995 och senare.

Det är inte tillåtet att använda sig av inlånade spelare med hänvisning till beslut som tagit av Svensk fotbolls representantskap.

Antal lag
Totalt är 24 inbjudna lag. 12 från Sverige (företrädesvis från de allsvenska klubbarna), 12 utländska lag

Tävlingsform
Lagen delas likt tidigare år in i grupper om 4 lag. (2 svenska, 2 utländska).  Alla möter alla i gruppen. De 8 högst placerade från gruppspelet går till kvartsfinal A. Övriga lag spelar placeringsmatcher. Det spelas en match per dag för alla lag med start måndag 15:e juli. Samtliga lag erbjuds minst 5 matcher, måndag – fredag. Finalen spelas lördag 20 juli.

Matchtider
2 x 30 min.

Spelplaner
Samtliga matcher utom finalen spelas på Valhalla IP och Heden och med Valhalla som huvudarena. Alla dessa planer har konstgräs (senaste generationens). Spelplats för Final A är fastställd ännu, eftersom Dam EM går samtidigt i Göteborg.

Boende
Lagen inkvarteras på skola. 3 mål mat per dag serveras på skolan.

Det finns en begränsad tillgång till uppgraderad förläggning (hotell). Kontakta Gothia Cup och Anna Holmberg (se nedan) för förslag. Denna sker då helt på lagets egen bekostnad.

Kostnader
Varje deltagare med inkvartering(spelare samt ledare/tränare) betalar preliminärt 2 190 kr:-. Då ingår 3 mål mat per dag, skolinkvartering, lokala transporter samt gemensamma aktiviteter.

Inkvarterade svenska lag kommer att erhålla ett resebidrag av SEF. Maximalt resebidrag är 15 000 kr. Avståndet till Göteborg bestämmer beloppet.

Anmälan och betalningar
Anmälan ska ske till Gothia Cup senast 1 mars 2013. Samtliga betalningar ska göras före 1 maj till bg 119-9306 eller med kreditkort via Gothia Cups hemsida.

Information om turneringen ges av
Lena Rönnefors, Gothia Cup 031-50 67 84
lena@gothiacup.se
Anna Holmberg, Gothia Cup 031-50 67 87
anna@gothiacup.se
Stefan Lundin, SEF 0702 06 84 78.
stefan.lundin@svenskelitfotboll.se

Mer information om Gothia Cup finns på hemsidan: www.gothiacup.se

Turordning inbjudan

Turordningen vid inbjudan av de svenska lagen bestäms av
SEF- klubbarnas ranking 2012.

Följande 12 föreningars lag är därmed inbjudna i ”omgång 1”

1. IF Elfsborg                 x
2. BK Häcken                 x
3. Malmö FF                  nej
4. AIK                             x
5. IFK Norrköping        x
6. Helsingborgs IF        x
7. IFK Göteborg            x
8. Åtvidabergs FF
9. Djurgårdens IF          x
10. Kalmar FF                nej
11. Gefle IF                     x
12. Mjällby AIF              x

Sista anmälningsdag i omgång 1 är 1 januari 2013.

Om någon av dessa föreningar tackar nej så erbjuds SEF föreningar som varit framgångsrika i Pojk Allsvenskan (PA) de tre senaste åren plats.
10 poäng för slutseger i PA
8 poäng för finalspel
6 poäng för semifinalspel
4 poäng för kvartsfinal
2 poäng för åttondelsfinal

Det innebär att följande lag efter följande rangordning får inbjudan i ”omgång 2”
13. IF Brommapojkarna (16 poäng)    x
14. Hammarby IF (12 poäng)               x
15. Landskrona BoIS (12 poäng)         x
16. Halmstad BK (4 poäng)                  x
17. GAIS (4 poäng)

Sista anmälningsdag i omgång 2 är 15 januari

Om då inte alla 12 platserna är fyllda inbjuds klubbarna i följande ordning. Som bygger på 2012 års ranking för A-lagen
18. Syrianska FC
19. Östers IF
20. GIF Sundsvall
21. Örebro SK
22. Ljungskile SK
23. Jönköping S
24. Assyriska FF
25. Ängelholms FF
26. IK Brage                                           x
27. Varbergs BoIS
28. Degerfors IF
29. Falkenbergs FF
30. IFK Värnamo
31. Örgryte IS
32. Östersunds FK

Vi önskar svar av dessa klubbar så snart som möjligt eller senast 1 februari 2013.
Det räcker med ett mail till undertecknad där det framgår att Ni önskar delta.

Stefan Lundin
Sportdirektör SEF