När de Affärsansvariga i klubbarna i Allsvenskan och Superettan utsåg best practice över lyckade initiativ under 2016 så drog Öster längsta strået för den näst högsta ligan. Växjöklubbens arbete med att erbjuda skolungdomar gratis fotboll slog väl ut i Division 1 och kommer att fortsätta även i Superettan.
– Vi har haft mellan 60 och 300 personer som gått gratis varje match och alla pratar positivt om Öster, säger Andreas Skagerlind, ansvarig för satsningen i klubben.
Ursprungstanken till initiativet var att Öster ville få barnfamiljer att gå på fotboll och klubben kom på att de kunde börja med att bjuda skolbarn i grundskoleålder för att starta upp ett intresse där, och ge barnen möjlighet att få se fotboll live.
– Alla har inte råd att gå på fotboll, säger Skagerlind Vi gjorde så att vi delade ut ett kort till skolungdomar i grundskolan. Sedan får barnen aktivera skolkortet på nätet och föräldrarna kan registrera sig och boka på för att få sitta bredvid deras barn. Det har gett oss en massa nya potentiella fortsatta åskådare att jobba aktivt mot då vi får in deras mailadresser.
Östers initiativ fungerade väldigt bra i Division 1 och klubben kommer att fortsätta på den inslagna banan även i Superettan. Öster har tryckt upp flyers för att berätta varför de gör det här.
– Det är viktigt att visa föräldrarna. Det är ju dem som betalar. Det lärde vi oss till år två, att det är viktigt att informera, och vi märkte en skillnad i förståelse och engagemang.
– Initiativet har också en stor samhällsnytta. Fler får gå på fotboll och vi får bättre stämning på våra matcher. Ungdomar och personal i skolan har fått upp ögonen för oss. Alla pratar positivt om Öster. Vi kommer att fortsätta jobba likadant i Superettan.
Till best practice i Allsvenskan utsågs AIK för deras arbete med Res Isidor och pensionärsmatchen.