Den andra dagen med Nätverksarenan inleddes med ett gruppfoto utanför EY:s kontor i Madrid. Sedan tog ordinarie mötesagendan vid.
Först ut den andra dagen är Thomas Karlsson, Delägare på Gekås Ullared. Thomas berättar om Gekås bakgrund och hur varuhuset växt genom åren.
Idag har Gekås gått från att vara ett varuhus till att vara en destination. Gekås har som motto att sälja bra varor till lästa pris, det ska vara kostnadseffektivt och kundfokus.
– Volymerna gör att vi får bra lönsamhet. Vi lyssnar på våra kunder och är extremt lyhörda till deras önskemål. Vi är en liten ort och vi försöker vara schyssta, menar Thomas.
Thomas menar att avståndet mellan Ullared och Falkenberg har krympt sedan Gekås gick in och sponsrade Falkenbergs FF.
– Det har enat byn. Förut var mentala avståndet till Falkenberg lika långt som till Göteborg, som är tio mil. Men vi lägger oss inte i hur Falkenbergs FF sköter klubben och fotboll. De har en bra filosofi och klarar det bra, och vi har fullt upp med Gekås.
Butiken är den stora motorn i Gekås men med åren har det adderats upplevelser på temat äta, bo och göra.
– De bästa dagarna säljer vi upp mot 8000 dagens lunch. Vi har idag en av Sveriges största campingplatser och vi byggde ett hotell som i stort sett är fullbokat i hela juli. Vi är inget nytt Liseberg men vi vill ändå ha lite aktiviteter. Vi har ett litet lekland och exempelvis egen frisör utanför varuhuset.
2018 hade Gekås 4,8 miljoner besökare. 2000 medarbetare tar hand om max 7500 kunder inne i varuhuset på en och samma gång. Gekås säljer 133 miljoner varor per år. Gekås jobbar aktivt med hållbarhet och samhällsengagemang för att kunna stå för en bra produkt och föregå med gott exempel. De anställda har miljöbilar och företaget försöker ge tillbaka till de länder som producerar varorna som Gekås säljer.
– Det är inte bara shopping längre, avslutar Thomas.
Efter en rast pratade Beatrice Clarke, CSR-ansvarig Svensk Elitfotboll, om elitfotbollens samhällsaktiviteter. Tillsammans gör vi samhället bättre. Ett mål i taget.
Varför har vi ett samhällsengagemang? Beatrice menar att man måste veta varför man jobbar med samhällsengagemang och på vilket sätt man vill bidra till samhället.
– Kan vi inte pinpointa varför vi gör det här så blir det svårt. Vi vill ha ett långsiktigt och hållbart engagemang, men man måste spalta upp hur och sätta en prioriteringsordning.
– Stärker samhällsengagemanget en klubbs varumärke så stärker det också våra ligor.
Fotbollen är en möjliggörare och en dörröppnare. Kan fotbollen engagera sig så får det också en större utveckling och utväxling för samhället.
Svensk Elitfotboll jobbar idag aktivt med sitt samhällsengagemang där Beatrice huvudpunkter är;
Stötta, möjliggöra, verka och opinionsbilda.
Efter Beatrice var turen kommen till Peter Nyh och Sara Nilsson Marknad och Evenemang på Gif Sundsvall och Therese Sjögren, Arbetsförmedlingschef Sundsvall/Ånge, Härnösand/Timrå att prata om vikten av att vara en stark samhällsaktör.
GIF Sundsvall har genom åren haft svårt att förmedla den nytt de gör i Sundsvall och klubben kände att de var tvungen att inventera och spalta upp vad de faktiskt gör.
– Vi visste att vi gjorde mycket men inte exakt vad vi gjorde. Det var skönt att få det på pränt, säger Peter Nyh.
GIF Sundsvall jobbar för att bli folkliga och att kunna visa upp vad de faktiskt gör för samhället betyder mycket. Dessutom kräver många partner idag att klubben engagerar sig utanför fotbollen.
– Vi tog i samråd med EY fram värdet av varje satsad sponsorkrona och det har varit värdefullt för oss att kunna presentera, inte minst mot partners, menar Peter Nyh.
Sara och Therese avslutade sedan presentationen med att berätta om det nationella avtalet som Svensk Elitfotboll har med Arbetsförmedlingen, och vad det innebär, samt det lokala avtalet som GIF Sundsvall har med sin Arbetsförmedlingen och de samhällsengagemang som ”Giffarna” gör.
Efter lunch berättar Calle Stjerna, Varumärkeschef på Svensk Elitfotboll om SEF:s varumärkesresa.
– Ett varumärke är ett löfte till de som ska köpa din produkt och bli lojala, återkommande kunder. Svensk Elitfotboll ska vara trovärdiga och professionella.
– Vi säljer inte biljetter. Vi säljer drömmar, engagemang och upplevelser.
Klubbarna är förebilder i sina lokala samhällen och vi ska vara stolta över våra lag, vårt ursprung och vårda det.
Svensk Elitfotbolls värdeord är nära, stolt, folklig och engagemang.
Calle berättar också om arbetet med att ta fram en ny logotype för Allsvenskan och Superettan och hur det togs emot publikt när nyheten offentliggjordes.
Efter Calle berättade Alexander Axén, expertkommentator fotboll TV om sidbyte, från granskad till den som granskar.
Alex berättar om sin bakgrund, hur han blev fotbollstränare och sina erfarenheter från elitfotbollen.
Axén berättar också om övergången till C More som tyckare och hur en tv-produktion går till och hur det är att bedöma en sport han tidigare varit involverad i som tränare.
– Jag ska vara ärlig och konkret. Det får bli som det blir. Jag ska bara köra, tänkte jag, säger Axén.
– Jag vill hela tiden lyfta produkten och hitta öppningar för positiva saker.
Avslutningsvis rundade Jan Karlsson av föreläsningar genom att berätta praktiska detaljer om kvällens match på Santiago Bernabeu mellan Real Madrid och Deportivo Alavés.
Matchen vann Real Madrid med 3-0 inför ögonen på 60 000 åskådare.