Nu satsar svensk elitfotboll på en egen affärsutbildning för de som arbetar med affärsprocesserna i klubbarna i Allsvenskan och Superettan.
Med tydligt fokus på affärsledning och affärsmannaskap inbegriper den skräddarsydda utbildningen exempelvis säljledning, moderna inköp och dess processer, förhandling, affärsekonomi samt nya digitala säljkanaler och all de möjligheter dessa ger.
Det finns mycket att hålla reda på för att öka intäkterna och därmed utveckla klubbarna ekonomiskt.
Viljan är hög. Nu satsar SEF, Föreningen Svensk Elitfotboll, på att kompetensen ska bli lika hög som viljan i alla klubbar i Allsvenskan och Superettan – med målet att göra Allsvenskan till Nordens bästa liga inom ett par år.
Därför planerar intresseföreningen att starta en egen utbildning för båda ligorna tillsammans med en utomstående utbildningspartner med gott renommé.
Utveckla ledarskapet
– Det handlar om att utveckla ledarskapet inom klubbarna, att ännu bättre leda alla medarbetare som arbetar med klubbarnas affärer – vare sig det är gentemot partners eller publik, säger Jan Karlsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Föreningen Svensk Elitfotboll om utbildningsplanerna som nyligen stämdes av med klubbarna en sista gång – och då fick tummen upp.
Utbildningen är planerad att starta någon gång under sommaren eller tidiga hösten och pågå under ett halvår, med återkommande block. Utbildningen kommer att genomföras fortlöpande för att fånga upp nya nyckelpersoner som kommer in i klubbarna.
Jan Karlsson och generalsekreteraren Mats Enquist kom nyligen hem från ett samverkansmöte med företrädare för de nordiska systerorganisationerna i Norge och Danmark. Ett möte som gav många nya infallsvinklar.
Öppenhet bra för alla
– Helt klart är att en utvecklad liga som begrepp är en ganska ung företeelse i Sverige, Norge och Danmark. Det finns mycket att vinna på att vara öppen mellan klubbarna inom respektive liga, mellan klubbarna och ligaorganisationen – och mellan ligorna. Vi hade mycket givande diskussioner om bland annat bearbetning av partners, likväl som strukturen för dem på liganivå, befintliga och nya instrument för marknadsanalyser samt pågående processer om utvecklingen av WiFi på våra arenor. Om det kan bli något formellt samarbete mellan ligorna vad gäller gemensamma kunder fram över? Inte omöjligt, men det är för tidigt att säga.
Helt klart är att Sverige och Norge kör igång installation av lokalt WiFi på utvalda arenor i år. Norge var först ut med ett försök i Stavanger i höstas, vilket slog väl ut. I Sverige börjar installationen på Swedbank Stadion i Malmö – vilken ska vara klart till den allsvenska premiären – för att sedan sprida sig över landet via ytterligare åtminstone tre arenor under säsongen 2015: Nya Parken (IFK Norrköping), Bravida Arena (BK Häcken) och Guldfågeln Arena (Kalmar FF) – plus i bästa fall även Gamla Ullevi (IFK Göteborg) och Borås Arena (IF Elfsborg). Resten av de allsvenska klubbarna får det säsongen 2016, liksom en del av klubbarna i Superettan. Helt utbyggt planeras systemet att vara under säsongen 2017.
Följa spelare i mobilen
– Installationen av lokalt WiFi skapar helt nya möjligheter att erbjuda besökarna en utökad upplevelse på arenan, bland annat presentation av laguppställningar i ny, levande grafik, följa hur både spelare och hela lagdelar rör sig, samt repriser på frisparkar och mål – att ta del av antingen på storbildsskärmen på arenan eller i mobilen, datorn eller ”paddan”.
– WiFi på arenorna ger också möjligheten att förbeställa mat och dryck i kioskerna inför pausvilan, beställa biljetter till nästa match och köpa tröjan med din favoritspelares namn och nummer – vilken paketeras på plats och finns färdig att hämta i souvenirshopen på vägen hem.
Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation / Foto: Svensk Elitfotboll