Resultatet i årets Publikstödet, där Unibet delar ut 20 miljoner kronor fördelat på klubbarna i Allsvenskan och Superettan. Utöver den totala publiken så premieras även Årets Publiklag, Årets Publikraket, Årets Publikökning och Årets Bortalag.
Via Publikstödet delar Unibet årligen ut 20 miljoner kronor till de 32 klubbarna. Avsikten med Unibets satsning Publikstödet är att stötta det viktigaste i svensk fotboll; publikens engagemang. Totalt fördelas 20 miljoner kronor mellan klubbarna för att belöna deras publikarbete. Ingen klubb får mindre än 200 000 kronor i utdelningen.
2024 års totalvinnare är AIK. Solnaklubben plockar även hem utmärkelsen Årets publiklag följt av Hammarby och Malmö FF. GAIS vinner både Årets publikökare (före AIK och Västerås SK) och Årets publikraket (före Västerås SK och Sandvikens IF) medan Hammarby blir Årets bortalag med totalt 202 177 åskådare.
Den grundläggande principen är att de klubbar som drar mest publik ska få mest pengar men eftersom olika klubbar har olika förutsättningar mäter och belönar Unibet också publiksiffror på fyra olika sätt.
Publikstödet 2024 – Totalt 20 miljoner kronor fördelas enligt följande:
Årets Publiklag: 11 miljoner kronor
Årets Publikraket: 3 miljoner kronor
Årets Publikökning: 3 miljoner kronor
Årets Bortalag: 3 miljoner kronor
Årets Publiklag går till den förening som har mest hemmapublik i absoluta tal mätt över hela säsongen. Årets Publikraket blir den förening som har bäst hemmapubliksförändring i absoluta tal jämfört med föregående säsong. Årets Publikökning baseras på procentuell hemmapubliksförändring jämfört med föregående säsong.
Årets Bortalag summerar den totalpublik som varit på plats på alla 32 klubbars femton bortamatcher under säsongen. Den exakta formuleringen säger att Årets Bortalag mäter den totala publiken på respektive lags bortamatcher, det vill säga både bortaföljet och hemmalagets publik. Detta på grund av att det är svårt att mäta exakta antalet bortaföljare på varje match.
Resultat 2024:
Årets publiklag:
AIK, 428 840
Hammarby, 353 682
Malmö FF, 304 101
Årets publikökare:
GAIS, +62 020
AIK, +42 740
Västerås SK, +38 222
Årets publikraket:
GAIS, 84.8%
Västerås SK, 67.4%
Sandvikens IF, 66.7%
Årets bortalag:
Hammarby, 202 177
Djurgården, 194 603
IFK Göteborg, 183 660
Totalen:
- AIK, 1 631 600kr
- Hammarby, 1 457 600kr
- GAIS, 1 232 800kr
- Malmö FF, 1 076 800kr
- Djurgården, 1 029 600kr
- IFK Göteborg, 956 800kr
- Västerås SK, 934 400kr
- Helsingborgs IF, 786 600kr
- IK Sirius, 710 000kr
- IFK Norrköping, 672 800kr
- IF Elfsborg, 659 200kr
- Landskrona BoIS, 650 400kr
- Örebro SK, 602 400kr
- BK Häcken, 577 200kr
- Halmstads BK, 562 800kr
- Mjällby AIF, 532 800kr
- Östers IF, 531 600kr
- Kalmar FF,514 800kr
- Sandvikens IF, 483 600kr
- IK Brage, 437 600kr
- IK Oddevold, 406 000kr
- GIF Sundsvall, 401 200kr
- Degerfors IF, 390 400kr
- Östersunds FK, 376 000kr
- IF Brommapojkarna, 372 800kr
- Örgryte IS, 368 800kr
- IFK Värnamo, 354 400kr
- Gefle IF, 315 200kr
- Trelleborgs FF, 255 600kr
- Utsiktens BK, 245 600kr
- Skövde AIK, 238 000 kr
- Varbergs BoIS, 234 400 kr
Så fungerar Publikstödet
- 20 miljoner kronor fördelas till klubbarna en gång per år. Varje klubb är garanterad minst 200 000 kr och som mest två miljoner kronor.
- Eftersom olika klubbar har olika förutsättningar delas pengarna ut baserat på fyra separata tabeller med varsin fast totalpott: Högst totalpublik över säsongen, störst procentuell ökning av publiksnittet, störst ökning i absoluta tal jämfört med föregående säsong samt årets bortapublik. Placeringen i respektive tabell har en fast summa pengar kopplad till sig, ju högre placering desto högre summa pengar.
- Även om en klubb minskar sin publik så är den fortfarande garanterad minst 200 000 kronor.
Läs mer om Publikstödet och ta del av resultatet i sin helhet här
Gemensamt arbete för att utveckla elitfotbollen
Publikstödet blir det senaste i en rad initiativ från Svensk Elitfotboll och Unibet. Under de fyra åren med Unibet som huvudsponsor till Allsvenskan och Superettan har flera gemensamma projekt sjösatts för att motverka matchfixning och öka kunskapen kring spel som underhållning samt ansvarsfullt spelande. Bland annat har utbildningar för anti-matchfixning och spelansvar tagits fram vilka är obligatoriska för samtliga spelare och ledare i elitklubbarna. Samtliga klubbar har också tillsatt varsin Integrity Officer.
Utöver den goda samverkan ger också den ekonomiska ersättningen från sponsorskapet möjlighet att fortsätta vidareutveckla den svenska elitfotbollen, i allt från akademiverksamhet till förenings dagliga arbete och publiktillströmning. Det ger utrymme för klubbarnas önskan och vilja att genomföra projekt kopplade till elitfotbollens samhällsengagemang.