När pandemiåret 2020 utvärderats står det klart att medieintresset och konsumtionen av Allsvenskan och Superettan ökat mycket kraftigt. Ligorna ökar stort både vad gäller antalet läsare av print och webb samt tv-tittare.
– Det här är mycket glädjande siffror. Det visar att intresset för våra ligor inte bara bibehölls under det tuffa coronaåret, utan det ökade också och det rejält, säger Jan Karlsson, Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.
Mätningen som är utförd av Upplevelseinstitutet är bland annat baserad på räckvidd kopplat till volymen inslag i TV för Allsvenskan och Superettan. Det vill säga ackumulerande tittarsiffror för tv-sändningarna av Allsvenskan och Superettan, samt inslag om ligorna i sportnyheter på TV.
Allsvenskans räckvidd i print och webb ökade med 78% och i TV med 41%. Detta medförde bland annat en ökning med hela 52% av medievärdet kopplat till print och webb (brutto).
Superettan hade 66% fler läsare av print och webb och 17% fler tv-tittare. Det gav en ökning med hela 32% av medievärdet gällande print och webb (brutto).
– Totalt har vi identifierat 56 000 artiklar om Allsvenskan och 21 000 om Superettan. Det har dessutom gjorts 300 respektive 500 unika tv-inslag om ligorna. På dessa inslag hade Allsvenskan en total räckvidd på drygt 667 miljoner, vilket innebär 222 000 tittare per inslag i snitt.
– Superettan hade en räckvidd i TV på 82.5 miljoner och ett snitt per inslag på 165 000 tittare, säger Peter Allvin, analytiker på Upplevelseinstitutet.
2020 var så klart en väldigt speciell säsong i och med att i stort sett samtliga matcher spelades utan publik. För många supportrar blev TV och övriga mediekanaler enda möjligheten att aktivt följa ligorna och dess matcher.
– Intresset för Allsvenskan och Superettan är mycket högt och resultatet avspeglar mycket väl mediabolagens prioriteringar kopplat till efterfrågan, konstaterar Jan Karlsson.