Kalmar FF har använt sig av en oväntad strategi för att locka publik till matchen mot Hammarby, det genom att lansera kampanjen ”Bajenamnesti”. Med en rejäl glimt i ögat uppmanar kampanjen folk i Kalmar att slänga gamla Hammarby-souvenirer.
– Vi vill behålla underdogperspektivet och slå uppåt men på ett väldigt kärleksfullt sätt med humor och glimten i ögat, säger Kalmars marknadschef Anders Klevsand.
Kampanjen ”Bajenamnesti” är en del av marknadsföringen inför Kalmars hemmamatch mot Hammarby på Guldfågeln Arena i Allsvenskans tionde omgång. Kampanjen går ut på att människor uppmanas att slänga olika Hammarby-souvenirer i speciella papperskorgar som är uppställda i Kalmar.
– Vi gör kampanjen för att skapa uppmärksamhet och lite hausse inför matchen. Precis som vi har gjort på ett framgångsrikt sätt flera gånger tidigare, säger Kalmars marknadschef Anders Klevsand och fortsätter.
– Vi vill bibehålla underdogperspektivet och slå uppåt men på ett väldigt kärleksfullt sätt med humor och med glimten i ögat. Den här sortens digitala kampanjer når dessutom ganska brett och uppskattas ofta av Kalmar FF fans i exil.
Kampanjen lanserades första via en digital kampanj, och nu har även de speciella Bajenamnesti-papperskorgarna dykt upp på strategiska platser runt om i Kalmar. Reaktionerna på kampanjen har enligt Klevsand varit mestadels positiva, då den kärleksfulla och humoristiska tonen nått fram.
Stationerna finns nu utplacerade på strategiska platser runt om i Kalmar för dig som vill lämna in. pic.twitter.com/fT5V6fzuwR
— Kalmar FF (@KalmarFF) 21 maj 2018
– Vi har nästan bara fått positiva reaktioner på sociala- och övriga medier. Nästan alla förstår det kärleksfulla i vår kampanj och har historien med sig, säger Klevsland som även haft kontakt med Henrik Kindlund, klubbchef i Hammarby, om kampanjen.
– Personligen så taggade jag in Henrik Kindlund på Facebook och han skrev skämtsamt: ”Vi har ju redan lämnat tillbaka Nanne, Måns och Melker”, i kommentarsfältet. Och letar man runt lite i övrigt så finns det massor med underbara kommentarer, avslutar Klevsland.
Här nedan kan du se Kalmars kampanjvideo.
Tipsa en vän som hade mått bra av att göra sig fri från Bajen! 😉 #kalmarff #bajen #bajenamnesti pic.twitter.com/PMlKYyiqJt — Kalmar FF (@KalmarFF) 21 maj 2018