Hur gör man affärer i pandemitider och hur planerar man sin verksamhet utifrån ett år utan några givna mallar att förhålla sig till? Det var några av frågorna som dök upp på höstens affärskonferens, arrangerad av Svensk Elitfotboll.
– Vi som ligaorganisation har en extra viktig roll att fylla genom att i tider som dessa motivera och inspirera, menar Jan Karlsson, försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.

På grund av den rådande pandemin så hölls höstens B2B-konferens helt digitalt. På programmet fanns punkter framförallt för att ge inspiration och reflektion i pandemitider men även samtal om den sportsliga årsplanen för 2021 och försäljning och affärsstöd på både liga- som klubbnivå.

– Syftet med konferensen är dels att belysa ligautveckling och öka samhörighet och delaktighet mellan klubb och ligor och dels att forumet i sig utgör en plattform för både ligorna och klubbarna att utväxla viktiga bidrag för den kommersiella utvecklingen, säger Jan Karlsson.

– Sedan bidrar våra träffar till att stimulera och vidareutveckla kollegial samverkan.

En stor del av dagen ägnades åt nyligen utsedda Årets Sports Business Team för 2019. De vinnande klubbarna, Djurgårdens IF och Mjällby AIF fick presentera sina case för de övriga klubbarna. Det fick även BK Häcken, som fick ett hedersomnämnande av juryn, göra.

Gemensamt delade de även med sig av sina erfarenheter av den affärsomställning de upplevt under innevarande år och hur de ur ett övergripande perspektiv planerar inför 2021.

– Det är alltid intressant att lyssna på och inspireras av vad andra klubbar gör. Även om vi i Malmö FF har identifierat vårt eget sätt att jobba i vår region så finns det alltid saker man kan snappa upp från andra. Tvärtom så finns det också saker som vi i Malmö FF kan inspirera andra med. På planen är vi konkurrenter men vid sidan av så hjälper vi varandra, säger Cina Wikeborg, Försäljningschef B2C i Malmö FF.

– Jag tycker det var väldigt inspirerande att höra de andra klubbarna beskriva sina case. I år är det extra viktigt för oss i Degerfors att få tips och idéer från de andra klubbarna. Vi har lite att ta i eftersom det mesta talar för att vi spelar på en högre nivå nästa år, och att vi har en liten organisation som behöver växa, säger Leif Olsson, Försäljningschef i Degerfors IF.

Nästa B2B-konferens äger rum under våren 2021.