2025 inleddes med en konferens för klubbarnas kommunikationsansvariga. En stor del av innehållet lades den här gången på samspelet med media på arenorna samt kommunikation runt matcharrangemangen.
– För oss på ligan så var det här två otroligt givande dagar tillsammans med våra klubbar, säger Robert Johansson, kommunikationsansvarig på Svensk Elitfotboll.
Konferensen genomfördes under två dagar på Clarion Sign i Stockholm. I stort sett hela dag ett ägnades åt att prata om matcharrangemangen i Allsvenskan och Superettan ur ett kommunikativt perspektiv, däribland mediahanteringen på arenorna. Under en del av dagen gästade Jens Littorin (DN/Sportjournalistförbundet) och Olof Lundh (TV4/Fotbollskanalen) gruppen för att berätta om medias upplevelser av mediahanteringen.
– Årets kommunikationskonferens var väldigt givande, för det finns helt klart ett behov av att ses på det här sättet och diskutera de utmaningar eller uppgifter vi har gemensamt. Vi lär av varandra, kan enas om strategier där det behövs och framför allt är det roligt och viktigt att hinna lära känna varandra utanför planen, säger Linn Ohlsson, kommunikation hos BK Häcken.
På eftermiddagen berättade både Helsingborgs IF och BK Häcken om hur de i sina respektive klubbar jobbar med kommunikation. Detta i syfte att klubbarna ska få möjlighet att lära och inspirera av varandra.
Avslutningsvis ägnades dagens sista timme åt att planera upptaktsträffarna 2025.
– Det är alltid intressant att få en inblick i hur andra föreningar jobbar, våra olika förutsättningar och vad vi kan lära av varandra. Nyttigt med en djupare diskussion kring mediehantering och hur vi ska arbeta för att Allsvenskan även i fortsättningen ska vara öppen och tillgänglig, säger Hjalmar Steenberg, kommunikation hos Malmö FF.
Under den andra dagen av konferensen pratades det om hållbarhet och kulturfrågor hela vägen fram till lunch. Gruppen gästades här av representant från Regeringskansliet som var med för att lyssna in och fördjupa sig i klubbarnas vardag och för att både få en bild av vad fotbollen bidrar med till samhället och hur klubb arbetar i samband med ordningsstörningar.
– Normalt sett brukar vi diskutera fler gemensamma frågor men den här gången ville vi ha en röd tråd genom hela konferensen bestående av de hår två aktuella och viktiga frågorna. Även om det ibland blir långa och tung pass så är jag glad och imponerad över klubbarnas engagemang, avslutar Robert Johansson.
Konferensens sista punkt gick åt till att planera och diskutera 25-årsjubileet för Superettan som äger rum nu 2025.
Nästa kommunikationskonferens äger rum i samband med Allsvenskans Stora Pris i höst, där både säsong och Superettans 25-årsjubileum ska summeras.