Arvet, den lokala förankringen, kärleken till fotbollen och dramatiken.
Det är grunden i kommunikationskonceptet som ska locka fler besökare till Allsvenskans och Superettans arenor – och fler tittare framför skärmen.
Kommunikationskonceptet är en del av Svensk Elitfotbolls nya varumärkesplattform, som även innehåller ett löfte till dig som går på svensk klubbfotboll i de två högsta ligorna, eller väljer att titta på fotboll framför TV:n, mobilen, läsplattan eller datorskärmen: ”En nära fotbollsupplevelse”.
– Vi har arbetat med vår nya varumärkesplattform sedan halvårsskiftet föregående år tillsammans med konceptbyrån Isobar. Utgångspunkten har varit att vi vill förmedla och slå vakt om stoltheten över vår inhemska klubbfotboll – och ännu stoltare finns det anledning att vara efter Aftonbladets publicerade undersökning under mars, där läsarna svarar ”Allsvenskan” på frågan vilken fotbollsliga de följer i första hand, säger Jan Karlsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Föreningen Svensk Elitfotboll, SEF.
Fyra olika grupper besökare
Arbetet har utgått ifrån den publikundersökning som undersökningsföretaget United Minds gjorde på uppdrag av SEF 2013, som visar att det finns främst fyra grupper av besökare på arenorna att förhålla sig till:
1. Läktarexperten: kan mycket om fotboll och har ofta åsikter om både spelares och domarnas insatser.
2. Patrioten: kan också mycket om fotboll och är supporter till ett visst lag, så mycket att även bortamatcherna är en del av vardagen.
3. Matchkonsumenten: fotbollsintresserad i största allmänhet och följer flera lag och flera ligor i jakt på bra fotboll – ibland live på arenan, ibland framför teven.
4. Upplevaren: är ständigt på jakt efter nya upplevelser. Teater i går, fotboll i dag, Lisebergs-besök i morgon. Det viktiga är upplevelsen, inte att det är just fotboll.
– Vår ambition är att få fler att gå mer på svensk fotboll och samtidigt förädla innehållet, i första hand att ta del av fotbollsupplevelsen live på plats men även ges möjligheten att uppleva vår svenska klubbfotboll tjugofyra timmar om dygnet om man så vill via TV-skärmen, mobilen, läsplattan eller datorn.
App öppnar ny värld
SEF:s ambition är att erbjuda en attraktiv produkt till alla målgrupper, inte minst den nya generationen, våra ungdomar.
– De är våra framtida arenabesökare. De är vana att det händer något hela tiden, såväl på planen som i mobilen. Därför inleder vi nu ett stort arbete med att införa WiFi på alla arenor, vilket gör det möjligt att höja upplevelsen av att gå på fotboll via digitala plattformar med attraktivt och relevant innehåll, likväl som det också möjliggör att kommunicera med de som inte är nära upplevelsen och attrahera även dem. Allt blir tillgängligt när du kommer in på arenan och laddar ned vår app, förklarar Jan Karlsson och fortsätter:
– Den som är på plats på arenan blir extra premierad vad det gäller tillgång på innehåll, men självklart kommer vi även att utveckla upplevelsen för dem som väljer att bevaka sina lag via TV:n, detta tillsammans med vår mediapartner TV4/C More.
Spänning och energi
Det alla definitivt kommer att kunna ta del av under våren är den kommunikation som SEF och klubbarna i Allsvenskan och Superettan går ut med för att öka intresset för de båda ligorna.
– Vårt nya bildmanér och språk som skall tydliggöra ligornas identitet signalerar dramatik attraktion och energi. Lagom till våra upptaktsträffar för media under föregående vecka, nylanserades våra hemsidor och appar för både Allsvenskan och Superettan, med nytt fräscht utseende och nya användarvänliga funktioner så som bland annat livescore och push-notis. Allt för att underlätta för användaren att följa ligan och sitt favoritlag, en nära upplevelse helt enkelt.
Arbetsfördelningen mellan SEF centralt och klubbarna är klar och tydlig.
– Vi på SEF driver attraktionen inför säsongen medan klubbarna möter upp publiken på plats, ser till att de trivs, får en underbar upplevelse och återkommer med sina vänner och bekanta, säger Jan Karlsson.
Besök gärna allsvenskan.se och superettan.se och ladda hem våra nya appar Allsvenskan Officiell/Superettan Officiell. Finns på App Store och Google Play!
Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation / Foto: Bildbyrån