Den totala räckvidden för Allsvenskan i tv ökar med drygt 65%. Det står klart efter en mätning och utvärdering av halva ligaspelet, omgång 1-15.
– Mycket glädjande såklart att räckvidden ökar så pass mycket jämfört med halvtid föregående år, säger Jan Karlsson, Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.
Mätningen som är utförd av Upplevelseinstitutet är baserad på räckvidd kopplat till volymen inslag i linjära kanaler för Allsvenskan. Det vill säga ackumulerande tittarsiffror för de linjära sändningarna av Allsvenskan samt inslag om Allsvenskan i sportnyheter på tv.
– Totalt har vi identifierat 1650 inslag. På dessa inslag har Allsvenskan en total räckvidd på drygt 381 miljoner, vilket innebär 232 000 tittare per inslag i snitt, säger Peter Allvin, analytiker på Upplevelseinstitutet.
– Under motsvarande period 2019 var siffran 229 miljoner. Det är en ökning med drygt 65%.
2020 är en väldigt speciell säsong. För många supportrar blir tv och övriga mediekanaler enda möjligheten att aktivt följa ligorna, då arenorna är stängda.
– Intresset för Allsvenskan är mycket högt och resultatet avspeglar väl de linjära kanalernas prioriteringar kopplat till efterfrågan, konstaterar Jan Karlsson.
Antal tittare matcher och inslag i linjär-tv – omgång 1-15:
2018: 233 373 000
2019: 229 052 000
2020: 381 528 000