Med den nya samåkningstjänsten Avwayday vill Volkswagen underlätta för fotbollsfans att på ett enkelt sätt ta sig till bortamatcher. Den digitala tjänsten går ut på att man antingen erbjuder skjuts eller ber om att få åka med i bilen.
Från och med 2016 är Volkswagen Sverige stolt partner till ligorna Allsvenskan och Superettan. Förutom att synas på matchtröjorna och arenorna tar man nu sitt sponsorskap ett steg längre och bidrar med något till hjärtat av sporten, fotbollsfansen.
− Vi vill hylla de som själva vanligtvis hyllar − supportrarna − och skapa större möjligheter för fans att åka tillsammans och ge sitt stöd på bortamatcher, säger Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen Sverige.
Samåkningstjänsten har fått namnet Avwayday då man i fotbollskretsar ofta hänvisar bortamatchkulturen till “away days”. Avwayday är gratis och självklart öppen för alla som vill åka på bortamatcher, oavsett vilket märke man har på sin bil.
− Vi hoppas att Avwayday ska bidra till en positiv fotbollsupplevelse och stödja lagen och deras spelare samt sporten som helhet, fortsätter Jeanette Asteborg.
– Vi är väldigt glada över initiativ som bidrar till vår positiva supporterkultur. Jag tycker att vår samarbetspartner Volkswagen visar på stor initiativförmåga i den riktningen när man nu lanserar sitt nya koncept Avwayday, säger Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll.
För att lägga upp eller hitta skjuts besöker man www.avwayday.se och lägger enkelt in sin info och inväntar sedan samåkare som tar kontakt. Tjänsten lanseras nu i första hand med Allsvenskans alla lag och höstens matchprogram, men inom kort uppdateras tjänsten även med alla lagen i Superettan.
Länkar
Besök tjänsten på: www.avwayday.se
Film: https://youtu.be/reirsEf69Kw
Instruktionsfilm: https://youtu.be/s4oGwqFy3RU
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram:www.instagram.com/volkswagensverige
År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.