Den senaste upplagan av Nätverksarenan – den sjätte i ordningen – gick av stapeln i London i början av februari. Totalt medverkande 136 personer från liga, klubb och officiella partners och samaktörer till både liga och klubb.
– Det här är ett bra tillfälle att låta både ligans och klubbarnas partners komma närmare fotbollen och tillsammans diskutera våra viktigaste frågor, säger Kaveh Sarvari, Evenemangs- och privatmarknadsansvarig på Svensk Elitfotboll och ansvarig för Nätverksarenan.
Nätverksarenan utgör en årlig konferens där intressenterna klubb, liga samt strategiska samarbetspartners till klubbarna och ligorna träffas för att tillsammans ta in och delge varandra insikter och erfarenheter som gör samarbetena långsiktigt framgångsrika för alla parter. Strategiska partners utgörs av både näringsliv och offentlig sektor.
För tredje året i följd var Elitfotboll Dam engagerad på konferensen tillsammans med deras strategiska samarbetspartners. Dessutom medverkade Svenska Fotbollförbundet för första gången.
– I år var ledande personer från Elitfotboll Dam och Svenska Fotbollförbudet med oss. Det var helt avgörande för att vi skulle kunna diskutera våra gemensamma utmaningar framåt inom elitfotbollen, menar Kaveh Sarvari.
En stor anledning till att Nätverksarenan genomförs är att det händer saker när människor möts och att det mellan alla föreläsningar och presentationer uppstår samtal, nätverkande och erfarenhetsutbyte mellan alla deltagare.
– Nätverksarenan är en av årets höjdpunkter eftersom man vet att allt är välorganiserat och fyllt med intressanta föredrag. Men framför allt är nätverket, och att man umgås under en hel helg nyttigt för att hämta inspiration, energi och bygga nya relationer som förhoppningsvis leder till framtida samarbeten, säger Andreas Andersson Åkerling, partner på Upplevelseinstutet.
Deltagarna fick ta del av ett varierat innehåll av föreläsare bestående av Svensk Elitfotbolls egna personal men också representanter från klubb och partners samt utomstående företagsrepresentanter från England. Temat för dagarna var föga förvånande fotboll och ledarskap.
Den första dagen ägnades åt nulägesbilder och framtidsplaner för Svensk Elitfotboll, Svenska Fotbollförbundet och Elitfotboll Dam, blandat med paneldiskussioner om respektive organisations huvudutmaningar just nu. Representanter från Premier League gästade och berättade om den engelska ligans varumärkesresa sedan bildandet av Premier League på 1990-talet samt att Enable medverkade för att tala om forskning och erfarenheter av säkerhet och trygghet inom fotbollen.
– Det är min tredje resa jag är med på och jag tycker det utvecklas mycket varje gång. Man har samlat ihop sig mycket information om vad man kan ta med sig hem och göra framåt. Det har varit en fantastisk resa. Jag är här ur ett företagarperspektiv som sponsor till klubbarna i Allsvenskan och för att bygga nätverk och relationer, men också med klubbarnas partners för att bygga samarbeten framåt. Konferensen har ett bra samlat program som jag tar med sig väldigt mycket från Det finns så mycket saker att ta med sig hem, säger Mathias Svensson, vd på Effektiv och partner till IF Elfsborg.
Avslutningsvis presenterade IF Elfsborgs partner Pulsen deras så kallade Pulsentrappa – ett initiativ för hållbar fotboll, samt att Arsenals tränare för damlaget, svenske Jonas Eidevall, berättade om damfotbollens utveckling i England.
– Det här är en uppskattad resa av våra partners, och den blir bara blir bättre för varje år. Det nätverkandet och erfarenhetsutbyte som sker under dessa dagar är ovärderliga. Personligen tycker jag formatet med paneldiskussioner under dagen är givande, säger Stina Jansson, Försäljningschef Privatmarknad i AIK.
Dag två av konferensen innehöll samtal och framtidens ledarskap och att leda en organisation genom förändring signerat brittiska författaren och föreläsaren Blaire Palmer samt Svenska Fotbollförbundets ordförande Fredrik Reinfeldt.
– Det var som vanligt väldigt givande att träffa och utbyta erfarenheter med kollegor från de andra SEF-klubbarna men även nätverka med såväl klubbars lokala som centrala partners. Extra roligt att träffa EFD och deras partners samt lyssna på inspirerande föreläsningar. Vi tar stärkta relationer och mycket inspiration med oss hem, säger Midhat Kuduzovic, medverkande från Helsingborgs IF.
Konferensen avslutades med att deltagarna åkte till Stamford Bridge för att kolla matchen mellan Chelsea och Wolverhampton i Premier League.
Tidigare nätverksarenor har ägt rum i Barcelona (2018), Madrid (2019), Milano (2020), Berlin (2022) och i Amsterdam (2023).