European Leagues samlade kommunikationschefer och medieansvariga från sina medlemsligor för ett möte i London den 26 och 27 november 2024. Mötet, som arrangerades av English Football League (EFL), markerade ett viktigt steg i att stärka samarbetet och bygga ett nätverk av kommunikationsproffs från inhemska ligor runt om i Europa.

– Som anställd i en fotbollsliga är det otroligt värdefullt att träffa andra som också gör det. Vi har lite annorlunda arbetsvardag jämfört med våra klubbar och att få prata och bolla idéer med andra kommunikationsansvariga i ligor betyder mycket. Det här är dessutom ett mycket bra tillfälle att bredda organisationens nätverk, att utbyta erfarenheter och skaffa nya vänner, säger Robert Johansson, kommunikationschef på Svensk Elitfotboll och deltagare på utbildningen.

Programmet betonade vikten av samarbete och synergier mellan ligor i frågor av gemensamt intresse samt utbyte av bästa praxis där Svensk Elitfotboll var speciellt tillfrågade att berätta om 100-årsjubileet av Allsvenskan och hur det uppmärksammats under säsongen som gått samt det medföljande publikrekordet. Konferensen gav också European Leagues-administrationen möjlighet att presentera sina strategiska prioriteringar, såsom skyddet av fotbollskalendern, utvecklingen av transfersystemet och den europeiska sociala dialogen inom den professionella fotbollssektorn. EU-relaterade policyfrågor, exempelvis kampen mot nätpiratkopiering, lyftes också fram. Medlemsligorna delade med sig av nationella initiativ och erbjöd innovativa idéer och inspirerande exempel på effektiv kommunikation. Dessa utbyten underströk värdet av samarbete för att hantera gemensamma utmaningar och nå gemensamma mål.

– Jag har bara bra saker att säga om att European Leagues initierat det här mötesforumet. Det var dessutom extra kul att i en halvtimme på engelska få berätta för de andra ligorna hur vi och våra klubbar i Sverige valde att fira och uppmärksamma Allsvenskan 100 år, menar Robert Johansson.

Deltagarna fick även möjlighet att besöka Stockley Park, där de fick en rundtur i EFL:s produktionscenter samt Premier Leagues VAR- och produktionsanläggningar. Denna inblick bakom kulisserna gav unika perspektiv på hur fotbollssändningar och kommunikation hanteras och stöds av modern teknik.

Som ett av de fyra huvudsakliga fokusområdena inom European Leagues medlemsservice kommer ”Kommunikation” att fortsätta vara en prioritet. Gruppen av PR- och kommunikationsexperter är fast beslutna att fortsätta främja samarbete och forma European Leagues kommunikationsagenda under de kommande månaderna.