För tredje året i rad genomfördes Nätverksarenan. Svensk Elitfotboll arrangerade 2020 års stora nätverksträff i Milano. Över 100 deltagare från ligorna, klubbar och samarbetspartners fanns på plats.
– Underbara och förväntansfulla konferensdeltagare gav mycket energi till våra föredragshållare som levererade insikter, åsikter samt andra nyttigheter i inspirerande miljöer, säger en mycket nöjd Jan Karlsson, Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.
Totalt 110 personer från Svensk Elitfotboll, från Allsvenskans och Superettans samarbetspartners och från SEF-klubbarna och deras strategiska partners genomförde två intensiva dagar i Italien där inspirerande föreläsningar och nätverkande stod på agendan.
– Jag tycker det känns fantastiskt att vi alla är samlade här från klubbarna, näringslivet, vi partners framför allt. Tillsammans ser vi hur vi kan göra skillnad i samhället. Vi har fått fantastiska presentationer kring hur vi på ett strukturerat sätt tillsammans kan bidra till att göra skillnad. Det handlar faktiskt inte bara om fotboll, utan det handlar om så mycket mer, säger Ulrika Liiv, Kommunikations- och Hållbarhetschef på OBOS och fortsätter.
– Vi sätter stort värde i att vara här för att vi får träffa varandra och diskutera de här frågorna – varför går vi in i sponsorskap? Från OBOS sida är det tydligt. Vi utvecklar bostäder över hela Sverige och vi utnyttjar definitivt fotbollen och vårt sponsorskap där ute där vi utvecklar bostäder, för att ta ansvar för hur vi bygger ett bra liv för människorna, och hur man till exempel kan få tillgång till spontanfotboll och spontanidrott. Tillsammans kan vi prata om de här frågorna.
Den första mötesdagen ägde rum på EY:s kontor i centrala Milano. Dagen inleddes med en presentation där deltagarna fick presentera sig själv och sina förväntningar med Nätverksarenan på ett snabbt sätt. Därefter följde inspirerande föredrag om Svensk Elitfotbolls utveckling genom åren och om Sport som dörröppnare för bättre affärer, genomfört av Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll respektive Martin Carlsson-Wall, Handelshögskolan i Stockholm.
– Nätverksarenan har verkligen etablerat sig. År ett och två var riktigt bra men inramningen det här året var fantastisk. Koncept och nätverk har utvecklas och det märks att alla partners blivit varma i kläderna. Kronan på verket blev Milanoderbyt som var den klart bästa fotbollsmatchen vi sett under de här tre åren. Det här året var det bästa hittills. Vi ser fram emot att fortsätta vara en del i utvecklingen av Svensk Elitfotboll och hela nätverket och hoppas vi kommer bli inbjudna i fortsättningen också, säger Martin Carlsson-Wall.
Deltagarna fick också en presentation av idrottslänet Dalarna av Ylva Thörn, Landshövding i Dalarnas Län, och om hur Länsstyrelsen samverkar med idrotten för samhällsutvecklingens skull.
Den före detta fotbollsjournalisten och Italienkännaren Kristina Kappelin gav en lektion om hur makten, fotbollen och politiken i Italien hör ihop.
Dagen avslutades med mer nätverkande och en gemensam middag.
– Vi är här för att träffa människor som jobbar inom branschen, få nya inspirationskällor och utbyta erfarenhet. Det är en jäkla kick att få höra hur andra jobbar och få lite nya infallsvinklar på mitt eget jobb. Jag har redan pratat med många av de andra klubbarna om hur de jobbar och har fått inspiration från att ha pratat med andra klubbars partners som etablerar sig i Stockholm. Jag har faktiskt redan några bokade möten, så det är fantastiskt. Det är väldigt intressant att höra hur andra jobbar, vilka utmaningar de har så att man kan utveckla sin egna verksamhet utefter hur de jobbar också, säger Daniel Malmgren, Affärsområdesansvarig i Djurgårdens IF.
Dag två fortsatte Nätverksarenan med föredrag från Peter Allvin och Andreas Andersson från Upplevelseinstitutet om idrottens starka attraktionskraft och hur rättigheter kan användas på ett attraktivt sätt.
DHL Express med dess VD Peter Ervasalo i spetsen, tillsammans med Ann Berglund och Aron Gustafsson berättade om sin resa som partner med Svensk Elitfotboll och om sina förväntningar inför 2020.
Precis innan lunch så introducerade Beatrice Clarke, CSR och Hållbarhetsansvarig på Svensk Elitfotboll, Ingvar Nilsson och Eva Nilsson Lundmark som i sin tur presenterade rapporten ”Fotbollsplanen mitt i byn”. Rapporten hade som uppgift att titta på fotbollens samhällsekonomiska värde. Vad bidrar fotbollen egentligen med? I samband med presentationen så släpptes rapporten också officiellt.
Efter lunch följde ett pass om Svensk Elitfotbolls relationsutveckling, där Kaveh Sarvari och Jan Karlsson tillsammans med Peter Svanfeldt omtalade utgångspunkter och tankar för framtiden och där inbjudna gäster från AS Romas byrå Advice gav deras erfarenheter i Romas etablering av det prisade lojalitetsprogrammet ”Unico Grande Amore”.
Alexander Axén, tyckare och kommentator på Discovery gick igenom förutsättningarna Inför matchen Inter – Milan. Axén kåserade om klubbarnas historia, nutid och förväntningarna inför matchen.
Malmö FF:S VD Niclas Carlnén stod för finalföreläsningen. På temat svensk klubblagsfotbolls möjligheter i Europa berättade Niclas om sina tankar om hur svensk fotboll kan utveckla konkurrenskraften i Europa och vad spel i Europa egentligen är.
Nätverksarenan avslutades med matchen FC Inter – AC Milan på Giuseppe Meazza-stadion i Milano.
– Årets Nätverksarenan koncentrerades på att inspirera i ämnen kopplade till elitfotbollen ur ett regionalt, nationellt som internationellt perspektiv där samhället vi lever och verkar i, i allra högsta grad påverkar och påverkas.
– Att vi sedan fick se Zlatan bli historisk målskytt i Milanoderbyt var såklart en bonus, avslutar Jan Karlsson.
Nästa års Nätverksarenan går av stapeln motsvarande tid 2021.