Den femte upplagan av Nätverksarenan går av stapeln i Amsterdam mellan 26-28 januari. Medverkar gör representanter från Svensk Elitfotboll och Allsvenskans och Superettans samarbetspartners samt representanter från klubbarna i ligorna och deras strategiska samarbetspartners. För andra året i följd är Elitfotboll Dam engagerad på konferensen tillsammans med deras strategiska samarbetspartners.
– Nätverksarenan gynnar givetvis alla intressenter, våra samarbetspartners på både klubb- som liganivå, och i förlängningen våra supporters och publik, förutsatt att vi inom Nätverksarenan använder våra insikter rätt framåt, säger Jan Karlsson, Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.
Nätverksarenan utgör en årlig konferens där intressenterna klubb, liga samt strategiska samarbetspartners till klubbarna och ligorna träffas för att tillsammans ta in och delge varandra insikter och erfarenheter som gör samarbetena långsiktigt framgångsrika för alla parter. Strategiska partners utgörs av både näringsliv och offentlig sektor.
Totalt medverkar 160 personer och 20 av klubbarna i Allsvenskan och Superettan på Nätverksarenan 2023 vilket är en tydlig och glädjande ökning jämfört med tidigare år som konferensen kunnat genomföras.
I Amsterdam väntar två dagars konferens med nätverkande deltagarna emellan och inspirerande gästföreläsare inom olika områden, med framtidsorienterad verksamhetsutveckling som röd tråd genom konferenspassen. Självklart står utveckling av nya som befintliga relationer högt på agendan. Syftet är att på sikt stärka förhållandet och nyttan av samarbetena mellan klubbarna, ligorna och dess strategiska partners på både klubb som liganivå.
Efter den första dagens konferens väntar matchen Ajax – Volendam i nederländska Eredivise på Johan Cruyff Arena i Amsterdam.
– En viktig del med konferensen är att föra klubbarnas egna samarbetspartners närmare varandra men också att träffas över gränserna och få inspel och insikter till utveckling av befintliga som nya samarbeten. En sak som kom upp med tidigare konferenser var att samarbetspartners upplevde att de kom än närmare fotbollen och fick en utvidgad insyn i klubbarnas och ligornas värld, vilket är mycket värdefullt ur flera perspektiv, avslutar Jan Karlsson.
Tidigare nätverksarenor har ägt rum i Barcelona (2018), Madrid (2019), Milano (2020) och i Berlin (2022).