Sirius Fotboll är aktuella med två barnböcker om fotboll och unga fotbollsspelare. Satsningen är en del av Sirius arbete för att nå ut med sina värderingar till barn och samtidigt öka kännedomen om klubben och varumärket.
– Eftersom vi har både flicklag och pojklag var det en självklarhet att det skulle bli två böcker. Den här satsningen är en del av vårt identitetsarbete för att göra Uppsala blåsvart och att nå ut med våra värderingar till barn, även dem som inte spelar i föreningen, säger Sara Djurström, kommunikatör hos Sirius Fotboll och projektledare bakom böckerna.
Böckerna genomsyras av kärleken till fotbollen och har en tydlig koppling till Lötens IP där Sirius Fotboll bedriver stora delar av sin verksamhet.
– Inspirationen till att göra en barnbok kom från att min son enbart ville läsa böcker om sport när han var mindre, och jag tänkte att där finns det en ingång till att nå ut med bra värderingar och att få fler barn att reflektera över olika känslor och situationer som kan uppstå, inte bara inom sport utan i livet, menar Djurström.
Böckerna berör ämnen såsom utanförskap, självkänsla och attityder både på och utanför fotbollsplanen. Svensk Elitfotboll är via sina 32 medlemsklubbar sedan lång tid engagerade i olika former av samhällsfrågor med målet att skapa samhällsnytta kring frågor som berör social hållbarhet.
– I Svensk Elitfotbolls samhälls- och hållbarhetsarbetet ingår även att belysa de samhällsinsatser och initiativ som svensk fotboll bistår med. Sirius satsning på barn- och ungdomslitteratur är ett gott exempel på hur en enskild klubb kan arbeta för att skapa bättre förutsättningar för samhället i stort, säger Beatrice Clarke, ansvarig för hållbarhet på Svensk Elitfotboll.
Du kan läsa mer om böckerna på Sirius hemsida.
Foto: Sirius Fotboll