I början av september genomförde Svensk Elitfotboll sin först samlade kommersiella konferens där klubbarna i Allsvenskan och Superettan skickade sina kommersiella team. Totalt medverkade nära 120 personer på konferensen.
– Jag blir glad och imponerad över klubbarnas aktiva närvaro och vilja att dela med sig i syfte att hela kollektivet ska bli bättre, säger Jessica Linnman, kommersiell chef på Svensk Elitfotboll.

Konferensen har som syfte att ena klubbarnas kommersiella team med varandra, att inspirera och att dela erfarenheter mellan klubb, liga och inbjudna gäster.

På plats på konferensen fanns inbjudna gäster från Unibet, TV4, Upplevelseinstitutet, Sponswatch samt en gästföreläsning från Martin Lee, om upplevelseindustrins återkomst.

I övrigt var det samtal om AI och kommersiella möjligheter, samverkan med kommuner, intäktsökning, strategi och prissättning, fotbollens roll i samhället och piracy.

– Vi är mycket nöjda över konferensen. Detta var den första samlade någonsin och det finns alla möjligheter att vi kan utveckla konceptet till att bli ännu bättre kommande gånger, avslutar Jessica Linnman.

Konferensen genomfördes på Clarion Post i Göteborg.